• ua
  • ru
    Мова тимчасово недоступна для даної сторінки
  • en
    Мова тимчасово недоступна для даної сторінки
A-CLUB

Перспективи стартапів

Українські стартапи дедалі частіше привертають увагу інвесторів. Торік кількість вкладень в інноваційні компанії зросла на 32%. Ними навіть зацікавилися у Кремнієвій долині. Стартапи яких напрямків матимуть перспективу найближчі п’ять років, як просувати свої інноваційні проекти та як діяти для залучення інвестицій, розповіли експерти. 

Глосарій

Стартап (від англ. startup – той, що стартує) – це новостворені компанії, які будують свій бізнес на інноваційних технологіях. Цей термін уперше використали в журналі Forbes 1976 року і зазвичай застосовували для опису ІТ-проектів. Але нині сфера його вживання значно розширилася.

Український ринок стартапів у цифрах

За даними Української асоціації венчурного капіталу та прямих інвестицій (UVCA), 2016 року кількість залучених у стартапи коштів зросла на 32% і становила 88 млн дол. (це 87 угод), а за минулі  п’ять років – 400 млн дол.

За словами виконавчого директора UVCA Ольги Афанасьєвої, торік на інвестиційному ринку України з’явилися великі міжнародні гравці, зокрема з Кремнієвої долини. За участю міжнародних інвесторів було укладено 60% угод, при цьому іноземний капітал склав понад 80% загального обсягу інвестицій.

За даними UVCA, найпривабливішою галуззю для інвесторів були онлайн-послуги – 16 угод, 9 млн дол. на посівній стадії.

Де шукати інвесторів

Добре, якщо для втілення проекту в життя є потрібні кошти. А якщо грошей бракує? Тоді потрібно шукати інвесторів. Анна Петрова, засновниця проекту StartUp Ukraine, рекомендує: «Свої інноваційні ідеї можна продавати на великих івентах у Києві. Наприклад, на iForum, який проводився наприкінці травня. Там презентували багато цікавих ІТ-проектів. Або ж на Startup Crash Test. Це некомерційний захід, який проводять, аби перевірити на міцність бізнес-моделі, маркетингові стратегії, моделі розповсюдження ІТ-стартапів. Також можна звернутися до Асоціації бізнес-ангелів UAngel. Фізичні проекти можна презентувати на нашому майданчику StartUp Ukraine, де народилися та отримали підтримку інвесторів такі проекти, як ????? Стане у пригоді і правило трьох f – friends, family and fools, коли інвестиції шукають через близьких та знайомих».

Якісними майданчиками для презентації своїх стартапів є інкубатор проектів 1991 та найбільша в Україні біржа інвестиційних проектів Startup.Network.

Євген Саранцов, ІТ-підприємець, co-founder проектів TradeHub та BlackBox Capital, керівний партнер Technology Companies` Center, додає: «Усе залежить від етапу розвитку компанії. Якщо бізнес на початковій стадії, треба йти до бізнес-ангелів – підприємців, які підтримують стартапи власним коштом. Також існують інкубатори та акселератори – структури, що допомагають молодим компаніям офісним простором та мінімальними інвестиціями або менторами, офісом, першими клієнтами та інвестиціями. На наступному етапі працюють венчурні фонди. Раджу звертатися в усі наявні структури».

«Більше можливостей знайти інвестора для ІТ-проектів, – наголошує Анна Петрова. – Для інших стартапів їх менше, оскільки кредит взяти важко, грантів практично не існує».

Як отримати інвестиції

Експерти ринку переконані, що для отримання згоди інвестора потрібно мати фахову команду та перспективний продукт. «Перш ніж вкласти гроші, інвестор має зрозуміти, яка саме команда працюватиме в проекті: це люди, що хочуть лише отримати гроші, чи фахівці, які прагнуть зробити дійсно якісний продукт. Також слід розуміти, чи вирішує цей продукт проблеми ринку. Тобто потрібно все ґрунтовно проаналізувати», – рекомендує Анна Петрова.

Варто пам′ятати, що інвестори – люди прагматичні, і аби не прогоріти, вони ретельно зважують усі «за» і «проти». «По-перше, не інвестують, доки не буде підтверджена бізнес-модель. По-друге, добре рахують гроші. По-третє, роблять ставку на команду. Якщо буде команда, буде все. Інвестори кажуть: «Ми інвестуємо не у продукт, а в команду», – наголошує Євген Саранцов.

За словами Анни Петрової, зазвичай інвестори не вкладають кошти в ідею, вони інвестують у продукт. Тому потрібно зробити прототип, аби показати, що ідею можна втілити у життя. А міжнародні гравці інвестують лише у проекти з певним трафіком клієнтів та першими заробленими грошима.

«Значно легше залучити кошти від українських інвесторів. Іноземці інвестують вряди-годи і зазвичай у технологічні проекти. Крім того, якщо проект призначений для зовнішнього ринку, йому значно легше отримати гроші. Часто українські проекти знаходять інвесторів, якщо вони вже працюють у США, мають там українських фаундерів», – пояснює засновниця StartUp Ukraine.

«Коли інвестор надає гроші стартапу, він натомість отримує акції. Відсоток залежить від галузі. Якщо це ІТ, де мозок має неабияке значення, то 10% отримує інвестор, а 90% – підприємець. Якщо проект з реального сектору економіки і підприємець нічого не вносить, окрім ідеї, то навпаки – 90/10», – розповідає Олександр Сорока, CEO&Founder Startup.Network.

ВРІЗ

4 кроки від стартапера до інвестора від Анни Петрової

Крок 1. Сильна команда проекту.

Крок 2. Правильний продукт, який вирішує проблеми ринку.

Крок 3. Запальний елевейтор пітч.

Крок 4. Приваблива бізнес-модель проекту.

На що буде попит

Найперспективнішими напрямками стартапів для інвестування у найближчі 5-10 років Олександр Сорока називає: VR (virtual reality – віртуальна реальність), AR (augmented reality – доповнена реальність), Fintech (фінансові технології), медтех та біотехнології.

«Big data, machine learning, blockchain – три основні тренди світової екостистеми», – перелічує Євген Саранцов.

«Розвиватимуться ІТ-проекти. Нині дуже популярною є тема спорту та здоров′я. Також набиратиме обертів виробництво, фешн та все, що пов′язано з їжею, – наголошує Анна Петрова. – Добре зарекомендували себе ІТ-проекти компанії «Концептор», яка виводить нові продукти через Кickstarter – міжнародну платформу з краундфандингу. Цікавим фешн-проектом є «Усі. Свої».

Топ-10 українських стартапів 2016 року

1 місце. Sixa – сервіс для створення віртуальної хмари

2 місце. eTachki – онлайн-аукціон ненових автомобілів

3 місце. Mobalytics – аналітична платформа для геймерів

4 місце. People.ai – сервіс аналізу роботи сейлз-менеджерів

5 місце. Allsetсервіс для попереднього замовлення їжі та бронювання столиків у ресторанах

6 місце. Hideezhardware-проект, що розробляє розумний брелок-ключ та браслет

7 місце. Ajax Sysrems – проект «розумного» будинку

8 місце. SolarGaps – «розумні» жалюзі, що накопичують сонячну енергію

9 місце. Wishround – сервіс онлайн-бажань

10 місце. LifeTracker – сервіс підвищення продуктивності за допомогою штучного інтелекту

Рейтинг складено AIN.UA із залученням бізнес-ангелів, венчурних інвесторів та підприємців.

Йде розмова
Skype дзвінок
Альфа чат